Een goede werken-bij website
In de zorgsector worden werken-bij websites steeds populairder en ze vormen een uitstekende manier om potentiële sollicitanten te bereiken. Werken-bij websites bieden jou, als werkgever, de kans om op een toegankelijke manier meer informatie te delen over de organisatie, bedrijfscultuur en carrièremogelijkheden, met als doel sollicitaties te ontvangen. Een werken-bij website biedt ruimte om vragen van potentiële sollicitanten te beantwoorden en verhalen van huidige medewerkers te delen (meer hierover verderop in het artikel). Het is belangrijk om voldoende foto's te plaatsen zodat mensen een goed beeld krijgen van jou als werkgever.
Verder is het belangrijk om niet te veel informatie te plaatsen op de werken-bij website. Het is belangrijk om vragen te beantwoorden maar zorg ervoor dat de lezer niet wordt overspoeld door informatie. Dit voorkomt dat lezers door de bomen het bos niet meer zien en zorgt ervoor dat sollicitanten een realistisch beeld krijgen van je organisatie, wat niet alleen prettig is voor hen, maar ook de kans vergroot dat je relevante sollicitaties ontvangt. Kortom, een werken-bij website biedt voordelen voor zowel potentiële medewerkers als voor jou, en het is een win-win situatie.
De samenwerking met vacaturebanken
Een van de grootste uitdagingen binnen jobmarketing is het genereren van relevant bereik. Daarom is het belangrijk om zorgvuldig te beslissen met welke vacaturebanken je samen werkt. Daarbij is het belangrijk om jezelf drie vragen te stellen:
1. Welke doelgroep bereikt deze vacaturebank?
Als het antwoord op deze vraag is: “iedereen”; dan is het maar de vraag of de doelgroep specifiek genoeg is. Voor christelijke zorgaanbieders is het belangrijk dat medewerkers christelijke zijn. Die conclusie helpt jou om te bepalen welke samenwerking je moet aangaan.
2. Hoeveel tijd en energie kost de vacaturebank mij?
Veel recruiters zullen dit wel herkennen: ‘Je bent klaar met het schrijven van de vacaturetekst. Je plaatst hem online op jouw eigen website maar daarmee is het nog niet klaar. Je zult namelijk eerst de vacaturetekst moeten plakken op alle vacaturebanken en de opmaak moeten controleren.’ Dat kost natuurlijk veel tijd, dus probeer te achterhalen of een vacaturebank extra services biedt door bijvoorbeeld het automatisch doorplaatsen van vacatures.
3. Mag ik mijn vacatures hier plaatsen?
Deze vraag is voornamelijk belangrijk voor christelijke zorgaanbieders. Helaas moeten wij namelijk concluderen dat het steeds moeilijker wordt om christelijke vacatures te plaatsen. Er komen al geluiden dat het niet meer van deze tijd is om mensen uit te sluiten in jouw vacaturetekst. Let er dus goed op dat dit geen belemmering wordt binnen de samenwerking met vacaturebanken!
Zorg voor een sterke merkidentiteit
Merkidentiteit binnen jobmarketing wordt ook wel: employer branding genoemd. Employer branding is het opbouwen en onderhouden van een positief imago als werkgever. Als je een positief imago hebt krijg je het soort bekendheid dat niet te kopen is, namelijk mond-tot-mond reclame. Geloof het of niet, op verjaardagen gaat het echt over hoe iemand werkgever is. Daarom is het belangrijk om hierin te investeren. Hierover hebben wij eerder al een artikel geschreven. Lees hier het artikel!
Spreekt dit artikel jou aan en wil je graag verder spreken over jou jobmarketing? Wij komen graag met jou in contact. Neem gerust contact met ons op!